کوچک کردن سینه در مردان

جراحی کوچک کردن سینه در مردان

ژنیکوماستی (Gynecomastia) نام نوعی ناهنجاری است که برای بزرگی سینه مردان به کار می رود. بنا بر سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بریتانیا در اکثریت موارد علت مشخصی برای این عارضه وجود ندارد. با اینکه بسیاری از مبتلایان درباره مشکل خود صحبت نمی کنند ولی این عارضه شیوع بسیار بالایی دارد. همان طور که کوچک بودن سینه در زنان می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها شود، بزرگی سینه در مردان هم به نوعی باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود. ولی راه درمان صد در صد برای این عارضه وجود دارد.

با جراحی کوچک کردن سینه در مردان می توان بافت های چربی اضافی در سینه ها را خارج کرده و ظاهری متناسب و صاف برای ناحیه سینه ایجاد نمود. در طول این جراحی پوست های اضافی در این ناحیه برداشته می شوند و شکل درستی به بافت سینه ها داده می شود. در این مقاله قصد داریم درباره این جراحی توضیحاتی را ارائه دهیم تا دید بهتری درباره این جراحی داشته باشید.

عارضه ژنیکوماستی در چه افرادی شایع تر است؟

اکثر پسران نوجوان در دوان بلوغ خود بزرگی سینه را تجربه می کنند ولی مقدار آن می تواند متفاوت باشد. ولی این مشکل در اغلب موارد با شروع بزرگسالی درمان می شود و تنها در 10 درصد موارد این مشکل ماندگار می شود. این درصد با افزایش سن افزایش می یابد به گونه ای که در افراد مسن تا 30 درصد هم گزارش شده است.

در ادامه نمونه کار جراحی ژنیکوماستی دکتر مهدی آریانا را که بر روی یک ورزشکار حرفه ای انجام گرفته است، مشاهده می کنید:

علت ژنیکوماستی

از علل بزرگی سینه در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دارو ( داروهای فشار خون بالا، داروهای بیماری های قلبی و داروهای سرطان پروستات )
  • مواد مخدر ( ماریجوانا و استروئید های آنابولیک )
  • برخی بیماری ها ( نارسایی کبدی و برخی سرطان ها )
  • برخی ناهنجاری های مادرزادی

جراح می تواند این علل را در طول جلسه مشاوره تشخیص دهد. با توجه به سلامت کلی بیمار، سایز قفسه سینه، شکل و فرم کلی بدن و سابقه جراحی سینه شاید نیاز به اطلاعات تکمیلی دیگری باشد. همچنین سیگار کشیدن و مصرف دخانیات و استفاده از برخی داروها می تواند بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد و باعث خونریزی و عفونت بعد از جراحی شود. بنابراین لازم است که مصرف برخی داروها و مصرف دخانیات از مدت زمان معلومی قبل از جراحی قطع گردد.

مراحل جراحی کوچک کردن سینه در مردان

نسبت بافت غده ای به بافت چربی در هر سینه ای متفاوت است و در افراد مختلف تغییر می کند. در عارضه بزرگی سینه در مردان یا همان ژنیکوماستی مقادیر اضافه ای از هر دو این بافت ها در سینه ها وجود دارد. در ادامه به دو روش متداول برای این جراحی اشاره می کنیم:

1- در صورتی که بافت چربی بافت غالب در سینه ها باشد، معمولاً با لیپوساکشن روند جراحی انجام می گیرد. این جراحی شامل ساکشن کردن چربی از طریق یک لوله باریک است که از برشی به طول 3 تا 4 میلی متر وارد ناحیه سینه شده است.

2- در صورتی که بافت غده ای و گراندولار غالب و علت اصلی بزرگی سینه ها باشد، نیاز است که با یک چاقوی کوچک جراحی برشی ایجاد شود. در این روش در اطراف نوک سینه این برش ایجاد می شود و جای بخیه یا اسکار واضح نیست. این روش که با نام اکسیژن (excision ) شناخته می شود می تواند به تنهایی یا همراه با لیپوساکشن انجام گیرد. در مواردی که نیاز به کاهش شدید سایز سینه ها است معمولاً مقادیری از بافت سینه و پوست این ناحیه برداشته می شود و نیاز به برش های بزرگ تری می باشد. در این شرایط جای اسکار و بخیه واضح تر است.

فیلم جراحی ژنیکوماستی

مدت زمان جراحی کوچک کردن سینه در مردان

تکمیل این جراحی حدوداً نیاز به 90 دقیقه زمان دارد و با بیهوشی عمومی انجام می گیرد. در برخی موارد نادر می توان با بی حسی موضعی و آرام بخش هم این جراحی را انجام داد.

سایت مرکز اطلاع رسانی ژنیکوماستی ایران با بروز ترین اطلاعات سعی در ارائه اطلاعات کلیدی در مورد ژنیکوماستی دارد. کلینیک تخصصی دکتر مهدی آریانا با تیمی مجهز آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. راه های برقراری ارتباط با ایشان:
شماره های تماس: 22352092 الی 4
مشاوره با دکتر : 09369095303

صفحه اینستاگرام

مراقبت های قبل از ژنیکوماستی

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی ژنیکوماستی

کارهایی که برای رفع مشکل ژنیکوماستی صورت می گیرد در ابتدا با ویزیت در مطب آغاز می شود و پس از مشاوره و معاینه کامل و قبل از اقدام به جراحی آزمایش های ساده ای برای شرح وضعیت بیمار صورت می گیرد. اگر بیمار دارای بیماری پیش زمینه ای بود آزمایش های انجام شده دقیق تر خواهند بود.

در بعضی از بیمارانی که حجم های خاصی دارند، برخی از مراقبت های پوستی از قبیل:

  • ترک سیگار
  • ترک داروهای رقیق کننده خون
  • ترک ویتامین ها و سایر داروهای متفرقه
  • داروهایی که برای مشکلات تیروئیدی استفده می شوند یا داروهایی که برای مشکلات فشار خون استفاده می شود مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

خطرات جراحی ژنیکوماستی

بنا بر سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بریتانیا در صورتی که این جراحی توسط جراحان کم تجربه انجام گیرد و مقادیر نا مناسبی از بافت سینه برداشته شود ، می توان شاهد عدم تقارن سینه ها و کاهش حس نوک سینه بود . از دیگر خطرات جراحی می توان به ایجاد لخته خونی در مواردی که برش ایجاد می شود، اشاره کرد. بنابراین انتخاب جراح مناسب و متبحر می تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

دوران بهبودی ژنیکوماستی

در تکنیک تخلیه کامل بازسازی برش هایی که ایجاد می شود کوتاه هستند. همچنین دوره ریکاوری کوتاه و سریع  خواهد بود و در صورت ایده آل بودن شرایط بیمار معمولا به این شکل است که بیمار یک روز صبح بستری خواهد شد یا حداکثر این زمان می تواند همان روزی که تحت جراحی قرار گرفته است باشد تا به صورت کامل زیر نظرکادر قرار بگیرد.

در این صورت روز بعد از جراحی ترخیص بیمار صورت می گیرد و معمولا بعد از گذشت چهار یا پنج روز بیمار می تواند به محل کار خود باز گردد و نهایتا حدود سه هفته بعد می تواند ورزش های سبک را آغاز کند. برای انجام ورزش های سنگین تر بعد از دو یا سه ماه محدودیتی وجود ندارد. آغاز این ورزش ها باید به صورت تدریجی باشد اما بعد از گذشت چندین ماه حتی انجام شدیدترین ورزش ها مشکلی ایجاد نمی کند. رعایت کردن مراقبت های بعد از عمل می تواند در دوره بهبودی بیمار تاثیر زیادی بگذارد.

سن مناسب برای جراحی کوچک کردن سینه در مردان

برای جراحی ژنیکوماستی محدودیت سنی خاصی در نظر گرفته نشده است. می توان گفت که هر موقع که ژنیکوماستی در فرد رخ داد به خصوص ژنیکوماستی فیزیولوژیک که در دوره بلوغ اتفاق میفتد باید شش ماه تا ترجیحا دو سال صبر کنیم. این زمان به این علت است که در خیلی از موارد امکان این وجود دارد که ژنیکوماستی خود به خود درمان شود. اما اگر درمان صورت نگرفت و مشکلات روحی و روانی ناشی از نامیزان بودن پستان ها برای فرد به شدت آزار دهنده شده بود، بهتر است که در اولین فرصت مناسب بعد از این زمان، جراحی ژنیکوماستی صورت بگیرد.

آیا بعد از انجام عمل ژنیکوماستی امکان عود وجود دارد؟

با تکنیک  برداشت بافت کامل و بازسازی همزمان، امکان عود به به شدت کاهش میابد و فوق العاده کم است. مگر در صورتی که بیمار شرایط خاصی داشته باشد که این شرایط قبل از انجام عمل با آزمایشات لازم بررسی خواهند شد. در صورتی که جراحی ژنیکوماستی با تکنیک دقیق انجام شود احتمال عود آن صفر خواهد بود.

کلام آخر!

بزرگی سینه در مردان مشکل غیر قابل حلی نیست و می توان با جراحی به درمان کامل و غیر قابل برگشت این عارضه منجر شد. لازم است که برای انتخاب جراح تمامی جوانب را بررسی کنید و نمونه کارهای قبل و بعد از جراح را مشاهده نمایید. تصمیم گیری عجولانه در انتخاب جراح می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

منبع مقاله : https://baaps.org.uk/patients/procedures/6/gynecomastia